Výchovné poradenství
Výchovná poradkyně: Mgr. Radka Dvořáková
Kontakt: E: r.dvorakova@sosricany.cz, MT: 737 568 116
Studijní oblast:
• Řešení studijních problémů žáků vyšších ročníků
• Spolupráce s vyučujícími
• Spolupráce s vedením školy
• Spolupráce s rodiči
Výchovná oblast:
• Řešení výchovných problémů
Oblast profesního poradenství
• Poradenství v oblasti zaměstnání
Ostatní poradensko-konzultační činnost
• Prezentační a propagační činnost Vedení základní evidence
1. Studijní oblast
Pomoc žákům prvních ročníků při řešení problémů spojených s přechodem na SŠ
• zorganizování seznamovací hodiny a spolupráce při formování třídního kolektivu
• evidence žáků s diagnostikovanými poruchami učení
• průběžné vyhodnocování prospěchu a chování prvních ročníků, vytipování žáků s problémy ve výchovně vzdělávacím procesu – poradenské rozhovory s žáky a rodiči
• navázání spolupráce s TU prvních ročníků
• průběžné konzultace s vedením školy a s vyučujícími
Řešení studijních problémů žáků vyšších ročníků
• sledování žáků s problémy ve VVP ( v 1. ročníku ) v průběhu dalšího studia
• individuální řešení studijních neúspěchů s žákem, s rodiči, vyučujícími, odbornými pracovišti (PPP)
Spolupráce s vyučujícími školy
• pomoc při řešení výchovných problémů, účast na jednáních s rodiči
• spolupráce s vyučujícími jazykových (i ostatních) předmětů v problematice specifických vývojových poruch – konzultace, vhodné formy a metody práce
Spolupráce s vedením školy
• poskytnutí základního bloku informací o studijní problematice
Spolupráce s rodiči
• konzultační hodiny pro rodiče
• účast na individuálních konzultacích s rodiči problémových studentů organizovaných TU (pokud o to TU požádají)
• zprostředkování kontaktu s odbornými pracovišti
2. Výchovná oblast
Sběr informací pro poradenskou práci ve výchovné oblasti
• vyhodnocování těchto projevů z hlediska jejich závažnosti a možných důsledků
• poradenské rozhovory s žáky, rodiči, vyučujícími – hledání příčin a možných okamžitých korekcí v oblasti chování
Řešení výchovných problémů
• korigování nevhodného chování žáků vůči sobě navzájem a také k pracovníkům školy
• po konzultaci a souhlasu rodičů odesílání k odborným vyšetřením (PPP, SVP, odborný lékař, Poradna pro rodinu)
• konzultace o přístupu k těmto žákům pro vyučující
• vedení žáků ke zvládnutí chování v krizových situacích
3. Oblast profesního poradenství
Poradenství v oblasti dalšího studia
• soustřeďování informací o možnostech přestupu na jinou střední školu, či SOU pro potřeby studentů prvních a druhých ročníků
• vytvoření dostatečného časového prostoru pro konzultace s žáky (a jejich rodiči), kteří mají zájem pokračovat v dalším studiu
• návštěva veletrhu pomaturitního vzdělávání (Gaudeamus) s žáky končících ročníků
Poradenství v oblasti zaměstnání
• spolupráce s úřadem práce
4. Ostatní poradensko-konzultační činnost
Prezentační a propagační činnost
• dny otevřených dveří
Poradenství v oblasti osobních problémů
• pokud je to nutné a možné zprostředkování odborné pomoci
Vedení základní evidence
• žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (žáci s diagnostikovanými poruchami učení, se zdravotním postižením, zprávy z PPP a SPC)
• podklady pro žáky se SVP v maturitních ročnících (žák s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky – PUP MZ)
• řešených problémů
• dalšího studia a uplatnění našich absolventů (pokud lze zjistit)
Průběh výchovné práce :
Září
• zorganizování seznamovací hodiny, informace o studiu, seznámení s náplní a cíli výchovného poradenství ve škole a s možností praktického využití této instituce školy ze strany žáků a jejich rodičů
• spolupráce při formování třídního kolektivu, usnadnění přechodu ze ZŠ na SŠ
• evidence žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (žáci s diagnostikovanými poruchami učení, se zdravotním postižením, zprávy z PPP a SPC, kontrola termínů platnosti vyšetření) • zprostředkování diagnostiky a zpracování podkladů pro žáky se SVP v maturitních ročnících (žáci s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky – PUP MZ)
• aktualizace kontaktů na odborná poradenská pracoviště
• seznámení s organizačními pokyny MŠMT pro daný školní rok
Říjen
• individuální řešení studijních neúspěchů s žákem, s rodiči, vyučujícími, odbornými pracovišti (PPP)
• spolupráce s vyučujícími jazykových (i ostatních) předmětů v problematice SVP – konzultace, vhodné formy a metody práce
• zpracování aktuálních internetových odkazů pro volbu dalšího studia, př. povolání
• setkání s výchovnými poradci
Listopad
• prezentace činnosti na dnech otevřených dveří, poskytnutí informací a informačních materiálů
• základní informace o možnostechnástavbového studia
Prosinec
• individuální poradenství v oblasti osobních problémů
• volba vhodných volnočasových aktivit
Leden
• individuální poradenská činnost v maturitních ročnících v souvislosti s výběrem dalšího studia a odesláním přihlášek k dalšímu studiu
Únor
Duben
• seznámení s výsledky přijímajícího řízení a s podkladovými materiály přijatých žáků
• individuální poradenská činnost – vedení žáků ke zvládnutí chování v krizových situacích (předmaturitní období)
Květen
• vypracování přehledu podaných přihlášek k dalšímu studiu
• sběr informací o nabídkách volných pracovních míst, na úřadech práce, prostřednictvím internetu, v tisku
Červen
• kontrola termínů platnosti vyšetření z PPP a SPC, příprava materiálů pro příští rok
• hodnocení školního roku z pohledu výchovného poradce
Pedagogicko-psychologická poradna Říčany Školní 2400/4 251 01 Říčany tel: 731 417 201
Pedagogicko-psychologická poradna Hrdinů 175 251 63 Stránčice tel: 731 417 201
Školní psycholog Mgr. Martin Galbavý Hlavní 105 140 00 Praha 4 tel: 608 411 862
|